Jak dál s odpadem?

Ilustrační obrázek do seznamu nebo pro pouták

Připravovaná změna legislativy a zákaz skládkování od roku 2024 zdraží v příštích letech odpad. Jak se na tuto změnu může připravit obec? Je možné čelit zvýšení poplatků za odpad?

 

V médiích se znovu začalo objevovat téma odpadového hospodářství. Ministr životního prostředí se nechal slyšet, že připraví takový zákon o odpadech, který by umožnil určovat výši poplatku za odpad podle toho, kolik toho vyhodíte. Opakovaně jsme se o změně systému v Líbeznicích bavili na zastupitelstvu. Zatím je u nás stanoven poplatek na občana a na rekreační objekt bez ohledu na to, zda se v domácnosti odpad důsledně třídí a v popelnici končí méně směsného odpadu. Nastavit režim, který by ulevil těm odpovědným, je samozřejmě správné a lákavé. Má to ale jeden zásadní háček. Pokud potom skončí více odpadu v příkopech, obec bude muset stejně vzít peníze ze společné kasy, zaplatit úklid a následně zvednout znovu poplatek pro všechny. Tam, kde se podobnou cestou vydali, nakonec zjistili, že výsledná bilance je velmi podobná nebo úplně stejná. Pravda ale je, že se situace komplikuje. Evropská unie po nás totiž chce, abychom do roku 2030 zásadním způsobem omezili skládkování odpadu. Protože jsou někteří naši ministerští úředníci a také někteří zákonodárci papežštější než papež, rozhodli před časem, že se u nás zakáže skládkování už v roce 2024.

Máme tedy problém. Buď je nutné někde rychle postavit nové zařízení na energetické využití odpadu (nesprávně, ale zato velmi často označované jako spalovna), nebo dramaticky více třídit, nebo vymyslet a realizovat ještě nějaké třetí řešení postavené na kombinaci více různých možností, jak se s odpadem vypořádat. V každém případě je jisté, že se brzy projeví značný tlak na zvýšení ceny za likvidaci odpadu. Dopadne to samozřejmě na peněženky nás všech. V současné době Líbeznice dotují odpadové hospodářství jedním milionem korun ročně. Větší zátěž je nemyslitelná a znovu by jen vyčerpala peníze, které by pak chyběly na opravy cest, obecních budov, provoz škol a na zajištění dalších důležitých povinností obce.

Znovu se budeme v zastupitelstvu zabývat tím, jak u nás v obci systém upravit. Jedním z řešení je zachovat současnou výši poplatku, ale vyvážet odpad jen jednou za čtrnáct dní. Komu by pak normální velikost popelnice nestačila, zaplatil by navíc za objemnější nádobu. Další možností je systém ještě více změnit a se všemi riziky a možnými dopady stanovit poplatek tzv. za popelnici, a to podle její velikosti. I pak by se vyváželo jen jednou za čtrnáct dní, ale byla by ještě větší možnost volby nádoby ve velikostech 70, 120, 240 i 360 litrů. V každém případě by změnu muselo provázet rozšíření míst pro třídění odpadu. Přínosem by pak ve výhledu dalších let bylo, že by se celá obec učila z důvodů nejen environmentálních, ale i finančních třídit víc a byla by lépe připravená na budoucí celostátní změny. Existuje samozřejmě i varianta, že systém nezměníme, ale tím se nepochybně odsoudíme k tomu, že za odpad budeme postupně platit víc a víc. Pokud chcete vyjádřit svůj názor na změnu odpadového hospodářství obce, můžete se hned zapojit do diskuse přímo pod tímto článkem. Děkuji za Vaše názory.

Martin Kupka

Komentáře

Dobrý den,
ráda bych se připojila do diskuse ohledně řešení problému s odpadky.
Jsme čtyřčlenná rodina, odpad třídíme, a přesto máme stávající popelnici skoro vždy plnou. Neumím si, ale představit odvoz odpadu (,i když objemnější nádoby) jednou za 14 dnů. Už jenom na to myslet!
Možná by nebylo marné nechat stávající velikost popelnic a pouze rozlišit cenově odvoz- 1x týdně a po 14 dnech. Popelnice by mohly být odlišeny barvou nálepek pro daný rok. Např. zelená odvoz každý týden, červená pouze sudý. A poplatek za odpad nevybírat za osoby ( hlavně když řešíte, že tu žijí i nepřihlášení), ale vybírat právě pouze za popelnici. Takže odvoz stávající popelnice 1x týdně by stál např. 2000,- V podstatě by se pro řádně platící rodinu nic nezměnilo. Ale když jsou v domě pouze dva členové a vytvoří za týden stejně odpadu, ať si připlatí. Možná to mnohé opravdu přinutí třídit...
S chalupáři to v jiných obcích funguje tak, že si mohou zaplatit pouze odvoz na stávající měsíce, které tráví na chalupě. Na nálepkách se označí období, které mají zaplacené. Opět nějakou adekvátní částkou na měsíc. Když si jen tak laicky spočítám, že je v Líbeznicích cca 1000 obytných domů (a to ne každý má pouze jednu tu popelnici) a pouze polovina by platila jednotýdenní odvoz, dostanu se na částku 1 000 000 korun. I když plně chápu, že poplatky se zvýšit musí a je to zamyšlení pro ekonoma...
A ještě jeden postřeh ze stejně velké obce, kde také pan starosta tuto otázku neustále řeší. Zde se opravdu rozdávají barevné sáčky na třídění odpadu. A protože se sousedé nechtějí zahanbit, že nemají v pátek před plotem své pytle, začali všichni třídit, odpadu ubylo.
Chápu, že náklady na odvoz odpadu porostou a my budeme muset platit. Ale raději bych platila stejné peníze za odvoz 1x týdně než po 14 dnech. Objemově ho budu mít zřejmě stále stejně.
S pozdravem, Jiřina

Dobrý den ,
za naší čtyřčlennou rodinu jsme jednoznačně pro vyvážení každý týden a ani o den později ! Do celé problematiky samozřejmě úplně nevidíme a o velikosti nádob můžeme diskutovat. Z vlastní zkušenosti víme , že v posledních letech jsou v létě naprosto běžné několikadenní vedra přesahující hranici 30C. Pokud v těchto měsících v sobotu nebo neděli dáte do popelnice odpad z potravin především zbytky masa a kostí např. z drůbeže nebo ryb ve středu je již zápach nesnesitelný a o týden později bude popelnice plná červů. Jsme samozřejmě pro hledání řešení, ale z hygienických důvodů s prodlužovaní termínů vyvážení nesouhlasíme.

Dobrý den, podrobnou analýzu obec slibovala již před cca 2 lety v Líbeznickém zpravodaji, nakonec z toho k tomu vyšel jen jeden článek s managerem svozové firmy, který byl o ničem. Jsem ráda, že obec s obyvateli obce vůbec o tom diskutuje, chce znát náš názor, ale základ bude skutečně dobře zpracovaná analýza. Víme, kolik platí obec, víme, jaké jsou příjmy. Je potřeba si ale jasně říct, za co obec vlastně platí, to dosud nezaznělo. Platí za počet svozů nebo za tuny odpadu? Pokud se jedná o druhou variantu, pak je nutné znát trend i v závislosti k počtu obyvatel, zdali se množství dlouhodobě zvyšuje, pak je nutné znát příčinu.
Nelze opomíjet ani doplňkové příjmy, dle plných kontejnerů na tříděný odpad mi přijde, že se v obci třídí poměrně slušně. A zase, kolik platí EKO-KOM za vytříděný odpad? Jak se vyvíjí tento příjem? A co příjmy ze sběrného dvora? Jsou např. nějaké příjmy z elektroodpadu? Proč se ptám, byla jsem v sobotu několikrát svědkem odvozu elektroodpadu neautorizovanými lidmi.
A poslední připomínka, kde „utíkají“ peníze. Každý trvale hlášený občan Líbeznic platí poplatek, bohužel je mezi námi mnoho rodin, kteří mají z různých (někdy i pochopitelných) důvodů hlášen trvalý pobyt mimo obec, a přesto např. jako 3-4členná rodina platí pouze jeden poplatek 500 Kč za popelnici u „rekreačního“ objektu a přitom jejich popelnice je trvale plná. Kolik takových rodin / osob žije v obci? Na úřadě budete mít přesná čísla, ale pokud by se jednalo „jen“ o 200 nepřihlášených osob, pak v příjmu se jedná o 100 tis. Kč ročně. Co takhle poplatek za rekreační objekt zvýšit třeba na 1.000,- Kč ročně? Dalším problémem je, že u těchto osob obec přichází o příslušný podíl z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti rozdělený dle přepočteného počtu zaměstnanců, přestože využívají všech výhod obce.
Budu se těšit na analýzu, bez té nelze navrhovat optimální řešení, resp. diskutovat, jak dál.

Jaroslava

Vážená paní Jaroslavo,

děkuji za velmi věcný příspěvek do diskuse. Ekonomická data zpracovaná máme. Připojuji čísla z loňského roku:

VÝDAJE v roce 2015

Odvoz popelnic a separovaný sběr 2 127 291 Kč
Odvoz odpadu se sběrného dvora 393 697 Kč
Odvoz bioodpadu 104 847 Kč
Odvoz nebezpečného odpadu 32 481 Kč
Ostatní (odvoz suti a zeminy) 42 646 Kč
----------------------------------------------------------------------------------
Celkem 2 700 962 Kč

PŘÍJMY v roce 2015

Poplatek - občané 1 167 500 Kč
Příjmy od podnikatelů 61 658 Kč
Příspěvky (EKO KOM, Asekol, Elektrowin) 360 575 Kč
---------------------------------------------------------------------------------
Celkem 1 589 733 Kč

Další data a vývojové grafy rovněž připravíme a zveřejníme.

V obci v letošním roce zaplatilo za rekreační objekt celkem 93 vlastníků. Zvýšení poplatku na 1000 Kč by se muselo stejně tak dotknout všech ostatních občanů. Alternativou je zároveň všem trvale bydlícím přiznat slevu. Je to ale už trochu krkolomné. Musíme se samozřejmě pohybovat v mantinelech platných zákonů.

Obec už udělala hodně pro to, aby se k trvalému bydlišti v obci přihlásilo co nejvíce obyvatel. Nevidím teď další novou motivaci, která by takový efekt mohla mít. Z výše uvedeného čísla je možné odvodit, že nepřihlášených obyvatel může žít v obci kolem 300. Bojím se ale, že to po všech předchozích krocích už nebude lehké dále snižovat. Denně se o to ale snažíme už tím, že se v obci zlepšují podmínky k životu.

Nedávno vysoutěžená smlouva se společností Ipodec - Čisté město určuje náklady ve vazbě na počet "obsloužených" nádob. S ohledem na organizaci svozu spolu s dalšími obcemi jsme zatím nebyli schopni získat data o množství (hmotnosti) z obce odváženého odpadu.

S pozdravem

Martin Kupka

Dobrý den,
osobně si myslím, že vývoz odpadu jednou za 14dni je nedostatečný. Jsme 4-clenna rodina, platime taky nadobu na bioodpad, recyklujeme papír, sklo, plasty. Nádobu máme stejne vždy plnou. Nejsem si jistý, jestli to řeší větší nádoba za větší poplatek. Je to další zatížení rodinného rozpočtu. Navíc nevěřím, že by si nádobu koupili všichni co ji budou potřebovat a tak hrozí další černé skládky. A co případný zápach, zejména v létě? Jde zejména o směsný odpad a 14 dni je poměrně dlouhá doba..
Samozřejmě chápu, že změna je potřeba, ale co třeba další varianty řešení; napr. svoz jednou za 10 dni + větší nadoba... Dopadu do rodinneho rozpoctu se asi nevyhneme, takze nejde jen o zachování stávající ceny, zvláště když můžou vzniknout jiné problémy. A nechat priplacet jen některé rodiny jako formu "luxusu" za víc odpadu...
Děkuji.

Dobrý večer,
v Líbeznickém zpravodaji jsem slíbil, že provedeme poctivou podrobnou analýzu současného stavu. K tomu patří i zpětná vazba veřejnosti. Připravujeme podrobné dotazníkové šetření. Pracujeme s několika variantami změn. Nesnížíme se k populistickým krokům. Chceme dobré řešen do budoucna. Zatím převažují odezvy i vícečlenných rodin (4 a 5 členů), že popelnici o objemu 120 litrů naplní za týden sotva z polovičky. I to je zcela reálná a průkazná odezva. Chceme v dotazníkovém šetření zmapovat, jaký poměr je těch, kterým by svoz za 14 dnů postačil i při současném objemu nádoby na odpad.
O zápachu jsme docela nedávno diskutovali i se sousedy a shodli se na tom, že to není dramatický problém ani u biopopelnic, které mají navíc výdechy a odpad tam už od druhého dne zahnívá. Samozřejmě, že při otevření víka zapáchá pořádně, ale zavřená je snesitelná.
Otevřeli jsme úmyslně diskusi ve velkém předstihu, abychom dali příležitost třeba i testu, jak se dá třídit více a do směsného odpadu vyhodit opravdu jen to, co se vytřídit nedá.
Děkuji mnohokrát za další názor do mozaiky.
Martin Kupka

Nerozumim proc nemuze obec vykazat naklady za rok 2015 a pro rok 2017 stanovit poplatek jako castku 250 za osobu a rok + casku skutecnych nakladu vynalozenych. Slevy pro deti do 4 let a duchodce. No jo, ale ono je pred volbama co? To se nehodi sahat lidem do penezenky?
Martin

Dobrý den Martine, tady opravdu nejde o volby, do těch komunálních zbývají dva roky, takže by podle všech politologických příruček byla vlastně nejlepší příležitost udělat nepopulární opatření a zdražovat. Prosté zdražování vyřeší sice problém rostoucích nákladů obce, ale nevyřeší ani trochu rozumnou přípravu na zákaz skládkování. Chceme se pokusit o řešení, které nebude znamenat otřes pro většinu občanů a bude zároveň motivovat k většímu třídění odpadu. Mimochodem, kdybychom odvodili výši poplatku od reálných nákladů na odpadové hospodářství, dostali bychom se hned na 1000 Kč na občana. K takovému zdražení určitě sáhnout nechceme.

Martin Kupka

I bez toho ze bych videl analyzu nakladu a jejich vyvoj v case, pripustim myslenku ze naklady jsou okolo 1000 kc na jednoho prihlaseneho obyvatele a rok(prijem 1.1 mio/vydaj 2,6 mio). Pocet prihlasenych (+-2100) represemi zvedneto o kolik? o 300? To nic neresi, 2,6 mio tim nevyberete. Takze se nabizi tri moznosti, dotovat to z jineho prijmu (dan z nemovitosti). Zhorsit kvalitu sluzby - 14 denni svoz. Zvednou postupne cenu.
Hlasuji za postupne zvedani ceny. Kdyz nam reknete cena na rok 2017 je 720kc, 2018 je 820 a pak se uvidi. A rekneto to dopredu, podporite to slevou pro duchodce a male deti, verim ze to spousta lidi pochopi. Mnohem lepsi nez kdyz mi bude nasledujicich 20 let kazdych 14 dni pretekat a smrdet popelnice.
Martin

Martine, určitě se budeme v dotazníkovém šetření ptát, kolik lidí by potřebovalo při čtrnáctidenním svozu větší popelnici. Více by pak zaplatili opravdu jen ti, kteří by větší objem potřebovali. I v této diskusi se objevilo několik reakcí, z nichž plyne, že i čtyřčlenné rodině by odvoz jednou za 14 dní stačil. Znovu zdůrazňuji, že nám jde ještě více o to, abychom obec i občany lépe připravili na další předpokládatelný růst ceny skládkování odpadu. Racionální přístup velí objem netříděného odpadu snižovat. Bojím se, že by se v opačném případě nemuselo zdražování zastavit. Přitom existují nepochybně jiné a možná dokonce lepší cesty. Beru jako úkol obce hledat nejlepší z možných řešení.

Martin Kupka

Stránky