Hledá se cesta k nové školce

Ilustrační obrázek do seznamu nebo pro pouták

Přestože obec postavila nový pavilon školky, kapacita stále nestačí. Navíc je nutné najít prostor pro další dvě třídy základní školy.

Do mateřské školy se letos v Líbeznicích hlásilo 55 dětí. Jen 43 jich ale splnilo kritéria potřebná pro přijetí. Jen 22 jich bylo možné přijmout. Zbylých 21 dětí starších 3 let zůstalo přede dveřmi.

Situace by samozřejmě byla ještě mnohem horší, pokud by obec svými vlastními náklady nevybudovala v roce 2010 nový pavilon mateřské školy, který zvýšil celkovou kapacitu z 50 na 73 dětí. Ukazuje se ale, že ani to nestačí. Problém nedostatečné kapacity navíc přechází, se „stárnutím“ dětí, na základní školu. Již od začátku nového školního roku slouží prostor družiny v novém pavilonu i pro výuku dětí první třídy. Od září příštího roku bude pro školu třeba sehnat prostory pro další dvě třídy.

Nemohli jsme zůstat stát se založenýma rukama, i když by bylo jednoduché a do značné míry i oprávněné prostě jen říct, že obec už pro děti udělala hodně. Došli jsme postupně k variantě, která může znít hodně odvážně, ale představuje jediné dostupné řešení: vybudovat novou mateřskou školu pro 100 dětí a loni dostavěný pavilon mateřské školy upravit pro další dvě třídy základní školy. Prověřovali jsme samozřejmě i možnost nástavby dalšího patra na nový pavilon. Ukázalo se ale bohužel, že by to bylo mnohem dražší než stavba nové budovy.

Zásadní otázkou bylo a je, kde by na něco takového obec mohla vzít peníze. Možností je opravdu málo. Naprosté neúspěchy všech žádostí o dotace směřující na kraj téměř vylučují, že by odtamtud mohla vzejít jakákoli pomoc. Obec se tedy může spoléhat jen na své vlastní zdroje. A ty bohužel nestačí často ani na opravy komunikací a další nezbytné služby. Zadlužit obec na úkor všech dalších priorit, jakou je především výstavba komunikací, rovněž nepřichází do úvahy.

Obec se nakonec vydala cestou kombinace dvou zdrojů. Jeden představuje prodej staré budovy mateřské školy i s pozemkem. Jistou komplikací je skutečnost, že budovu není možné vyklidit dříve, než bude stát nová budova, do níž se děti přestěhují. Navíc není možné určit, jaká bude konečná prodejní cena. Druhým zdrojem financování mohou být jedině příspěvky rodičů v podobě školného. Tyto platby ale zbývající sumu samozřejmě neposkládají hned. Nutné bude zvolit formu předfinancování v podobě úvěru. Jako východisko se po vzoru jiných obcí jeví založení vlastní obecní společnosti (s. r. o.), která by si takový úvěr vzala, školku postavila a příslušný úvěr splácela právě z plateb školného. To by se muselo zvýšit. Jako jeho horní hranici obecní zastupitelstvo zatím diskutovalo částku 1700 Kč měsíčně.

Jedině za těchto okolností by výstavba školky nepředstavovala další neúměrnou zátěž pro obec a omezení všech dalších investičních možností. Od poloviny prázdnin vedení obce na tomto řešení pracuje. Definitivně rozhodnuto ještě není. Říjnové zastupitelstvo ale již odsouhlasilo prodej staré budovy školky včetně zahrady. Konečné rozhodnutí padne až na konci ledna v okamžiku, kdy bude známa konečná cena stavby.

Na konci léta obec vyhlásila výběrové řízení na vytvoření samotného projektu školky. Jen o tomto výběru by mohl vzniknout samostatný článek. Kritérií pro výběr bylo více. Největší váhu měla samozřejmě cena samotné stavby. Jako stejně významné jsme určili také energetickou náročnost stavby. Bude to totiž obec, potažmo její mateřská školka, kdo bude v budoucnu hradit náklady na provoz. K dispozici přitom bude mít jen svůj rozpočet a zmíněné příspěvky rodičů. Poslední dvě kritéria tvořila kvalita a vhodnost architektonického řešení a cena projektu. O výsledcích rozhodovala porota, kde vedle obecních zastupitelů posuzovali jednotlivé návrhy zkušení architekti a také renomovaný odborník na energetické vlastnosti staveb – proděkan brněnské stavební fakulty Jiří Hirš. Ze dvou několikahodinových jednání této poroty nakonec vzešel vítězný návrh, který by mohl dát obci nejen novou funkční budovu, ale také zvýšit laťku architektury v obci. Jde o návrh architektonického ateliéru Projektil, který je mimo jiné také autorem Národní technické knihovny v Praze. Neobvyklá stavba v podobě prstence představuje na základě posouzení všech kritérií včetně ceny stavby nejvhodnější řešení. Investiční náklady by podle odhadu neměly přesáhnout částku 20,5 milionu korun. Doplnění nezbytného vybavení by pak stálo dalších 500 tisíc korun.

Podrobně se s projektem i ostatními návrhy můžete seznámit na obecním úřadě. Stáhnout si můžete podobu projektu nové školky a také připojit svůj názor.

Problémy stávajícího stavu:

  • nedostatečná kapacita MŠ
  • nevyhovující uspořádání staré budovy MŠ
  • nezbytné náklady na údržbu staré budovy
  • rozdělený provoz školky
  • nedostatek prostoru v ZŠ – pro dvě další třídy od roku 2012/2013

Výhody navrhovaného řešení:

  • provoz MŠ v jedné budově a v odpovídajícím uspořádání
  • úspora jedné školní kuchyně
  • úspora ve zvýšených nákladech na provoz staré budovy
  • úspora nákladů na opravy a rekonstrukci staré budovy
  • po drobných úpravách dva nové prostory pro třídy ZŠ v novém pavilonu

Nevýhody navrhovaného řešení:

  • rizika spojená s prodejem staré budovy a s celým financováním projektu
  • náklady na zřízení a administrativu nové obecní společnosti
  • značná pracovní zátěž vedení obce

Soubory ke stažení

Fotogalerie

Komentáře

Zdá se, že se OÚ pouští do rizikového podnikání. Napadají mě 2 okruhy otázek.
1) Jaké bude složení obyvatel obce za 5 let? Bude stále dostatek dětí? Neodstěhují se rodiny s dětmi kvůli letišti? Bude schopna obec platit školku i bez příspěvku 1 700 korun měsíčně od rodičů? - pokud ne, je to hazard. Obec přeci nemůže počítat s takovými příjmy, pokud dnes ani netuší, jestli na to rodiče přistoupí. Nezapomeňte, že jednatelem s.r.o. musí být fyzická osoba. Jestliže se projekt nepovede, půjde do insolvenčního řízení i majetek jednatele, úvěrové smlouvy bank jsou vždy takto jištěné, nejsme v 90. letech.
2) Proč se na stavbě školy nepodílí soukromý subjekt? Platit 1 700 korun měsíčně nebudou schopni všichni. Napadá mě, že tohle se mělo řešit s developerem při výstavbě stovek nových domků, případně zahájit jednání o existenci soukromé školky, která by zmírnila nápor v obecní školce.
Omlouvám se, přijde mi, že se všechno řeší hrozně překotně, bez většího rozmyslu. A těžko si nemyslet, že je důvodem hlavně co nejvíc projektů dovést k realizaci před volbami do krajského zastupitelstva = systém po nás potopa.
Děkuji za odpověď.

Vážený pane Karle,

obec se snaží všechna investiční rizika zmenšovat. Postupujeme velmi obezřetně po dílčích krocích tak, abychom vystavili budoucí rozpočty obce co nejmenší zátěži.

K prvnímu okruhu otázek:
Uvědomuji si, že pro některé rodiče nemusí být 1700 Kč únosných. Jako daleko spravedlivější a správnější postup považuji v případě svízelných sociálních poměrů rodičům ulehčit, na což zákon pamatuje. S ohledem na vysoké ceny školného v soukromých mateřských školách se ale jeví i částka 1700 Kč jako přijatelná pro velkou část populace. Představuje nepochybně malou část možného měsíčního příjmu rodičů, kteří se budou moci vrátit do práce. Kvalita péče v líbeznické mateřské škole může bezpochyby kvalitě péče v řadě soukromých školek úspěšně konkurovat.

Složení obyvatel za pět let bude soudě podle křivky dosavadního vývoje velmi podobné. Stále se hodně domů kolauduje a přibližně vyrovnaný je výhled i pro další tři roky. Největší nápor dětí z těchto domů je možné očekávat vždy s jistým zpožděním. Značnou rezervu pro využití kapacity mateřské školy představují poměrně přísná kritéria pro přijímání dětí. Dosud je jednou z nezbytných podmínek trvelé bydliště obou rodičů či zákonného zástupce dítěte. Už první rozšíření školky vyvolalo navíc větší příliv těch, kteří si do obce nahlásili trvalé bydliště.

Vedení obce dělá maximum pro to, aby se záměr rozšíření letiště ve Vodochodech nezrealizoval. Víc dělat nejde. Rozhodně si navíc nepřipadáme poražení.

Jediným vlastníkem společnosti je a bude obec s právem výkonu práv jediného společníka. Jednatelé budou podle společenské smlouvy vždy dva a budou jednat a podepisovat společně. V závazném usenesení zastupitelstva je přesně určena provázanost společnosti a obce, včetně rozhodování o volbě a odvolávání jednatelů.

K druhému okruhu otázek:
Nad rámec domluvených podmínek se podařilo rozšířit pomoc developerů ve prospěch infrastruktury obce. Vzniknou například nové chodníky v některých částech. Obec i v dalších letech bude muset investovat do komunikací. To je nepochybně nutné uplatnění dalších budoucích příspěvků developerů. Za současných okolností při omezení další výstavby v období do roku 2014 nemůžeme s reálnou pomocí developerů příliš počítat. Přísliby se mohou vázat až na změnu územního plánu, který by umožnil výstavbu až v dalším období.
Existence soukromých školek v nejbližším okolí zjevně nedokázala zájem místních rodičů příliš zmenšit. Možná i kvůli vysokým cenám. Podobné nebo stejné by to bylo i s případnou místní soukromou školkou.

Vnímám i drobné rýpnutí v souvislosti s krajskými volbami :-) Bylo by hodně krátkozraké zatížit v souvislosti s jakýmikoli volbami líbeznický rozpočet nesmyslnými investicemi. Kromě toho by to bylo i značně neefektivní, neb při jednoduché matematické úvaze je jasné, že sebevětší přízeň líbeznických voličů výsledek krajských voleb příliš neovlivní. A realizované projekty vrtkavou přízeň voličů stejně negarantují. Nařčení z toho, že bychom se vydali směrem "po nás potopa" beru jen jako zbytečné jedovaté slovo, které je snadné vyslovit - zvláště pak pod anonymní přezdívkou "Karel". Naše skutečné činy a první viditelné stopy svědčí o pravém opaku.

Vážený pane Kupko,
někdo rejpat a pokládat otázky musí:-) Odvahu určitě máte, když budete jednatel zadluženého s. r. o.
Pořád jde o údaje na vodě. Líbeznice mají asi 2000 obyvatel, není tak složité všechno vypočítat a dát do grafu, kde bude každý rok počet dětí ve školce po dobu splatnosti úvěru společnosti s r.o. Já jsem zvyklý z firmy, že se udělají průzkumy, než se pustíme do dobrodružství. V Líbeznicích mi přijde snadno taková čísla zjistit s minimálními náklady i námahou.
Já Vám věřím, že chcete odvést co nejlepší práci a třeba máte natolik dobrý odhad, že to vyjde. Upřímně mám o Vás i obec skoro strach:-) Především si pamatuju nedávnou dobu, kdy se školky redukovaly a pak najednou zase rozšiřovaly.
S krajskými volbami jsem si rýpnul, protože to psali v časopise, co se roznáší do schránek. Byl jste tam jmenovaný jako jeden z kandidátů ODS na hejtmana.
Ať se daří a snad se Vaše odhady sejdou s realitou.

Stačí pane Karle abyste chodil na veřejné jednání zastupitelstva a zjistíte, že výpočty a grafy počtu nově narozených dětí, 3 letých dětí a dětí předškolního věku byly prezentovány a diskutovány na posledním jednání. Nejste jediný kdo pracuje s informacemi :-)

O naší obec nemějte obavy, je v dobrých rukou .... Jestli si chcete rýpnout máte na krajském úřadu stávajícího hejtmana. Věnujte tedy pozornost především jemu!

Ano vážený pane Karle,
za hejtmanem si můžete dojít na Pankrác :-)

Děkuji za informaci, p. Ehrenberger. Přesto raději budu věnovat pozornost Líbeznicím. Není to nic osobního, Vás respektuji, přesto: Když pominu, že je to ohraný trik s napomenutím občana, že nechodí na zastupitelstvo, tak bohužel musím říct, že v pozvánkách je poslední informace o konání zastupitelstva ze září. Teď jsem zkoušel hledat 10 minut. Já bych na zast. nepřišel, třeba někdo jiný ano, když občany pozvete.
Ať se vrátíme ke školce. Je možné dát materiály ze zastupitelstva na webové stránky ke stažení? Určitě jsou v elektronické podobě a není na nich nic tajného, pokud byly prezentovány na veřejném zasedání.
Proč jsem hlavně psal. V dokumentu Program pro Líbeznice je například věta: "Udržíme dobré hospodaření obce bez neúměrného zadlužení."
Je školka neúměrné zadlužení? Někdo může říct, že ano - když obec sama nedokáže pokrýt své závazky, tak je to více než neúměrné zadlužení. Pan starosta Kupka jasně píše, že bez rodičů to obec nedokáže financovat. Samozřejmě můžeme o slově "neúměrné" dlouze diskutovat... já si pomohu přirovnáním - přijde mi to stejné jako kdyby stát řekl - dokončíme do 5 let všechny dálnice, ovšem dálniční známku zdražíme na 17 000 Kč ročně, jinak stát nebude schopen dostát svým závazkům.
Teď už mi snad rozumíte, proč rýpu, ačkoliv Vám to třeba přijde nepříjemné a komentáře příliš ostré. Pořád je to lepší než mlčet jako 90 % obyvatel v Líbeznicích, kterým je obec ukradená, protože tu jen přespávají.

Vážený pane Karle,
nevadí mi ostré otázky. A nejlepší je, když se skutečně čtou či poslouchají i odpovědi na ně. Nevadí mi dokonce ani rýpnutí. Pokud není podpásové.
1. Všechny pozvánky na jednání zastupitelstva jsou zveřejněny na internetu na úřední desce vždy nejméně 7 dní předem. Snažím se tyto informace zvýrazňovat většinou i na titulní stránce.
2. Ke správě obce se dá přistupovat buď aktivně, nebo pasivně. Aktivní přístup velí hledat i v obtížných situacích třeba i křivolakou cestu k jejich řešení. Pasivní přístup naopak znamená smířit se tak trochu předem s tím, že žádné řešení dostupné není a obrnit se před návaly stížností, nářků i výčitek neprůstřelnou filipikou. Vybral jsem si aktivní přístup a nehodlám ho hned opustit. Projekt nové školky není opravdu ledabyle nahozenou variantou, ale výsledek delšího a společného hledání, jak vyřešit několik problémů zároveň: nedostatečná kapacita mateřské školy, nedostatečná kapacita základní školy, nevyhovující dispozice a především stav staré budovy. Uvědomujeme si samozřejmě, že to není řešení jednoduché a rozhodně není zadarmo. Jsem ale přesvědčen, že je to řešení akceptovatelné. Dále pracujeme na zpřesňování informací. Finální rozhodnutí bude na programu až před podpisem smlouvy se zhotovitelem stavby.
3. Vrátím se ještě ke kritizovanému zadlužení: Odmítl bych zadlužení, které by znamenalo nutné navýšení mandatorních výdajů. To by skutečně omezovalo další investiční možnosti obce. V tomto případě je to ale jinak. Hypotéku bude možné splácet ze školného, které platí rodiče. Rozhodně to není ze strany obce nic nekalého. Hodnota, kterou za to obec nabízí, je nezpochybnitelná a rozdíl proti školnému v soukromých mateřských školách stále propastný. Řešení pro rodiče se skutečně nízkými příjmy zákon nabízí a budeme je využívat. Abychom navíc obec nepřipravili o možnost nadále čerpat dotační prostředky, chceme tuto investici realizovat prostřednictvím společnosti, kterou obec založila a plně ji vlastní i spravuje.
4. Na internetových stránkách najdete samozřejmě všechna usnesení zastupitelstva. Najdete na nich ve srovnání s jinými obcemi neobvykle velké množství dalších informací. Materiály pro jednání zastupitelstva na webu ale nezveřejňujeme. Důvodem je především to, že jsou to materiály určené k jednání a diskusi. Pokud máte zájem, rád je s Vámi od prvních jednání o školce projdu a okomentuji všechny možnosti, které jsme zvažovali. Prognózu vývoje počtu dětí postupně zpřesňujeme. Sociodemografové Vám potvrdí, že to není rozhodně jednoduché zadání. Je totiž potřeba se vypořádat s velkým počtem neznámých a nepřímo souvisejících jevů. Vycházíme především z počtu nově kolaudovaných domů v jednotlivých letech, z počtu nově narozených dětí a samozřejmě z počtu dětí, které se v uplynulých letech do mateřské školy hlásily. Bohužel nemáme za všechny předchozí roky stejně přesné informace. Do poloviny prosince bych rád tento připravovaný materiál zveřejnil i na webu.
5. Těší mě, že se o dění v obci zajímáte. Rozhodně se nebráním konfrontaci a třeba i ostré diskusi. Zejména ve fázi přípravy je názor s jiným úhlem pohledu užitečný. Pokud byste našel lepší řešení pro popsané problémy, než jaké zatím dokázalo připravit současné zastupitelstvo, rádi je přijmeme. Nad snadnějším a méně bolestivým receptem zajásám.
Martin Kupka

Dobrý den, děkuji za reakci. Věřím, že je složité se dopracovat k číslům vývoje populace a některou odpověď jsem asi přehlédl.
V článku píšete, že navrhované řešení má tyto nevýhody:
- rizika spojená s prodejem staré budovy a s celým financováním projektu
- náklady na zřízení a administrativu nové obecní společnosti
- značná pracovní zátěž vedení obce
Myslím, že všechny tři body odstraňuje řešení školky pomocí opravdu dobře a transparentně udělané spolupráce soukromého subjektu a obce. Označení PPP nerad píšu, protože je to trochu zprofanované a v Česku se nic pořádného nepovedlo. Zajímavé je, že liberecká ODS uvažovala tímto způsobem školky postavit a dokonce to i schválilo zastupitelstvo (nové usnesení revokovalo. Nevím, jaká je tam nakonec situace a pro co se nakonec rozhodli).
Počítám, že můj námět není nic nového, určitě jste o něm uvažovali. Jaký je postoj vedení obce k tomuto řešení?
Děkuji za odpověď.

Vážený pane Karle,
u varianty zapojení soukromého investora jsme v našich úvahách a diskusích začínali. Zvažovali jsme doknce celou řadu podvariant, jak by bylo možné do celého projektu zapojit developera, banku, stavební firmu či nějaké společenství firem. Chtěli jsme tak snížit reálnou zátěž obce i minimalizovat riziko nevýhodného prodeje staré budovy. Variantou zapojení soukromého investora se zabýval finanční výbor zastupitelstva a při prvním jednání na témá nová MŠ také zastupitelstvo. Bohužel se ukázalo, že riziko, které by obec musela podstoupit, by bylo neúnosné. Nepodařilo se totiž nalézt žádnou efektivní ochranu obce před možným úpadkem (konkurzem) privátního partnera. V takovém případě by totiž i smlouvy o budoucích smlouvách kupních či darovacích byly v zásadě nevymahatelné a obec by mohla o nově postavenou budovu MŠ v kritickém případě přijít. Proto se zastupitestvo od této varianty odklonilo. Nikdo ze soukromých investorů by navíc do projektu jistě nevstoupil bez toho, aby na celém projektu také něco vydělal. To je samozřejmě zcela legitimní. Tento výdělek by byl nepochybně větší než úrok banky a znovu by jen zatížil obec a samozřejmě také rodiče dětí, které do nové školky budou chodit.
Věřte, že jsme se lákavou variantou zapojení privátního partnerä zaobírali velmi pečlivě. Současná varianta spojená s obcí vlastněnou a založenou společností se ukázala jednoznačně výhodnější a bezpečnější z hlediska ochrany obecního majetku a obecních investic.
Stále samozřejmě platí moje nabídka, že Vám rád ukážu všechny dosavadní podklady a přiblížím jednání zastupitelstva. Nechápu naprosto, proč nechcete vystoupit ze stínu anonymity. Za jiný názor a věcné protiargumenty se na nikoho zle nedívám.

Martin Kupka

Dobrý den pane starosto, děkuji za vysvětlení a s rizikem souhlasím. Při pohledu na úrokové sazby v sousedních zemích a předpoklad zvyšování repo sazby ČNB, se dá předpokládat za pár let úrok kolem 7-9 %, což může být pro majitele školky smrtící, ať jím bude obec či soukromý partner (stejně tak to bude smrtící pro nás, až skončí fixace hypoték a úrok skočí na dvojnásobek:).
V případě insolvence partnera by došlo k prodeji školky a obec jako kupec je pro banku nejlepší možnost, jak získat co největší část úvěru. I kdyby došlo k rozprodání majetku v dražbě, tak specifický objekt s kapacitou 100 dětí je velké sousto i pro soukromé školy.
Mám pocit, že jste se již rozhodli. Jak jsem psal, nemám čas ani chodit na zastupitelstvo a proto osobní schůzka těžko v této situaci něco změní. Nejsem zcela anonymní, jako běžný občan-nepolitik nepotřebuji zviditelnit svoje jméno.
S myšlenkou na naše děti Vám přeji, aby obec s projektem uspěla, ať se rozhodne pro jakýkoliv způsob financování.

Stránky