Jaro přinese zásadní změny na náměstí

Ilustrační obrázek Mírové náměstí

Cesta k líbeznějšímu středu obce se v nadcházejících měsících znovu významně zkrátí. Zásadní úprava čeká především komunikace.

Zeleň místo asfaltu

Desítky metrů čtverečních asfaltu vystřídá v horní části náměstí trávník a stromy. Křižovatka u Katranu se viditelně zmenší. V současné době zabírá Mělnická ulice u kostela včetně odbočovacího pruhu do Zdibské ulice více než 15 metrů. Po letošní připravované úpravě to bude jen 6,5 metrů.

V návaznosti na změnu kategorie komunikací bude hlavní silnice nově procházet z Mělnické do Zdibské ve směru od zahradnictví k mimoúrovňové křižovatce na obchvatu. Dojde tu samozřejmě i ke změně přednosti v jízdě. Všechna auta přijíždějící ve směru od Divadla kouzel budou dávat přednost těm, která pojedou od zahradnictví směrem do Zdibské ulice. I to by mělo průjezd obcí postupně omezovat.

Pokud obchvat něčemu výrazně pomohl, tak je to ulehčení od nákladní dopravy. Od začátku roku platí pro tranzitní nákladní dopravu do obce zákaz vjezdu. Dopravní značení zároveň převedlo nezbytnou nákladní dopravní obsluhu právě do horní části náměstí. Logické je to už proto, že mimoúrovňová křižovatka je bezpečnější než napojení u benzinové pumpy. Kolem Katranu by ale měla projíždět jen ta nákladní auta, která míří buď přímo do Líbeznic nebo do některého z blízkých skladových areálů.

Z hlavního tahu místní komunikace

Úsek Mělnické ulice od kostela po obecní úřad se promění v místní komunikaci. Toto nové zařazení bude fakticky možné až po konečné kolaudaci obchvatu v polovině roku. Většinu úprav ale bude možné realizovat do té doby. Až po Divadlo kouzel by se komunikace měla zúžit na 6,5 metrů, což je minimální šíře pro bezproblémové míjení autobusů. Na změnu kategorizace silnic (na začátku druhé poloviny roku) budou muset počkat zvýšené přechody pro chodce. Ty na silnici I. třídy opravdu není možné vybudovat. Obec bude zároveň v rámci omezených finančních možností realizovat základní úpravy ostatních ploch náměstí. „Vycházet budeme z návrhu architektonického ateliéru Vyšehrad, který jsme veřejnosti představili už v loňském roce. Jakmile se otevřela možnost dalších vážnějších úprav, požádali jsme architekty o dopracování. Lví podíl na změně Mírového náměstí má ale stavba obchvatu, která zahrnuje i nezbytné úpravy stávajících komunikací. Je to také další potvrzení známé pravdy, že štěstí přeje připraveným. Bez základní architektonické vize bychom dnes takové změny těžko plánovali,“ říká starosta obce Martin Kupka a zdůrazňuje, že jen díky vzácné shodě okolností se podaří realizovat potřebná dopravní opatření v rekordně krátkém čase. Za „normální“ situace trvá příprava jen jednoho zvýšeného přechodu třeba i celý rok.

Další kroky k bezpečnější a klidnější obci

Vedle přerodu náměstí pracují projektanti na dalších opatřeních, po kterých volala i petice občanů z konce loňského roku. Konkrétní podobu dostává nová podoba křižovatky u kapličky, kde by v krátkém výhledu mělo dojít také ke změně dopravní situace – přednost by měla nově vozidla jedoucí od Nádražní ulice do centra. Auta směřující do centra od obchvatu by v tomto místě naopak musela dát přednost.

Ještě do konce roku by mělo dojít k úpravě přechodu pro chodce v Hovorčovické ulici u restaurace U Musilů. Dalším krokem bude zúžení profilu vozovky v místě přechodu pro chodce v Mělnické ulici u Mazlíčka a zpomalovací ostrůvek při samotném vjezdu do obce na Mělnické.

Fotogalerie

Komentáře

Vážená paní Olgo, plánované úpravy samozřejmě nesmí narušit běžnou autobusovou dopravu. Proto také projektanti staví všechny parametry komunikací tak, aby vyhovovaly autobusům, které v Líbeznicích zastavují. Ubezpečuji Vás, že dopravci o změnách budou dopředu vědět. Nebojte se, uvědomujeme si význam autobusové dopravy pro obec. Prokazatelně děláme všechno pro to, aby se veřejná doprava zkvalitňovala. V loňském roce jsme například zvýšili objem prostředků na financování linky 368. Opravdu nás nemusíte podezírat z toho, že bychom chtěli úpravami omezovat veřejnou dopravu. Hledáme ale způsob, jak rozumně omezit nadbytečnou tranzitní dopravu a zvýšit bezpečnost v obci.
Děkuji za Váš zájem. Martin Kupka

Už se moc "těším" na okamžik, kdy provozovatelé autobusových spojení řeknou, že po takto úzkých komunikacích se nedá jezdit a přestanou do Líbeznic zajíždět. Lidi Vás potom za tyto "úpravy" sežerou ! :-( Nechcete, aby byly Líbeznice tranzitem pro dopravu, tak jejich obyvatele, po zrušení autobusů, vlastně donutíte jezdit výhradně vlastními auty. No, to je skutečně šalamounské a smysluplné rozhodnutí.

Dobrý den
bude to znamenat nejen zhoršení dopravní dostupnosti pro ty kdo dojíždějí autobusem, ale i odříznutí obce z hlediska ekonomického a společenského. Z Líbeznic chce obec udělat pouhou noclehárnu. To odpovídá logice zájmů lidí, kteří s v Líbeznicích postavili novostavby, ale je to v rozporu se zájmy starousedlíků.

Mrzí mě, že Vás nemůžu oslovit. Bohužel jste se nepodepsal či nepodepsala. Odříznutí obce rozhodně nechystáme, a to ani z ekonomického ani společenského hlediska. Udělali jsme jen za rok tolik kroků proti tomu, aby Líbeznice byly pouhou noclehárnou, že takové obvinění je úplně nemístné. Chystaná dopravní opatření vycházejí také z petice, kterou jsme od občanů obdrželi na konci loňského roku. Převážnou část podepsaných tvoří lidé z okolí Mělnické ulice. Jistě i mezi nimi jsou novousedlíci, převážnou většinu ale tvoří lidé, kteří v Líbeznicích žijí dlouho a denně čelí dopravní zátěži. Tolik základní fakta, která by mohla přispět k tomu, abyste si opravil či upravil názor, který odporuje reálným faktům.
S pozdravem
Martin Kupka