Doprava v obci vyvolala další petici

Ilustrační obrázek do seznamu nebo pro pouták

Na čtyřicet líbeznických rodin se v polovině prosince obrátilo na vedení obce s peticí, která požaduje opatření k dalšímu snížení tranzitní dopravy v obci. Možnostmi úprav komunikací a dalších kroků se ještě před vánocemi zabývali obecní radní i zastupitelé.

Intenzita automobilové dopravy po odstranění semaforů v Mělnické ulici znovu významně vzrostla. V obci se tak znovu zhoršily životní podmínky – zejména v blízkosti hlavního tahu. Zásadní ulehčení přináší nový obchvat jen v nákladní dopravě, které zásadně ubylo. Pro vedení obce i líbeznickou veřejnost tak zůstává průjezd obcí bohužel stále vážným problémem. Důvodem, proč Líbeznicemi tolik aut stále projíždí, je skutečnost, že i po úpravách se na křižovatce silnice I/9 s dálnicí tvoří kolony a že cesta po dálnici je o něco delší. Důsledně změnit tuto situaci umožní jen kompletní přestavba nájezdu na dálnici. Do té doby nezbývá, než realizovat opatření v obci, která by dopravu alespoň trochu zklidňovala.

Občané bydlící v okolí Mělnické se v polovině prosince podepsali pod petici, která žádá razantní opatření v dopravě, směřující k vyvedení co největšího počtu aut na obchvat. V petici se například píše:

„My, občané obce Líbeznice, žijící v blízkosti silnic II/243 a I/9, které stále i po zprovoznění obchvatu obce fungují fakticky jako tranzitní komunikace Praha–Mělník, jsme nuceni touto cestou důrazně reagovat na opět se zhoršující situaci v množství tranzitní osobní i nákladní dopravy procházející naší obcí.

Životní podmínky kolem silnice I /9 a č. II/243 jsou dnes již de facto opět životu nebezpečné. Opět jsme vystaveni smogu a hluku a v ranních i odpoledních špičkách stresu a životu v karcinogenním prostředí. Líbeznicemi se opět valí kolony vozidel, ohrožení chodců se znovu stává součástí našeho každodenního života. Žádáme proto obecní zastupitelstvo, aby současnou situaci začalo ihned systémově řešit, a to zejména následujícími kroky:

1. Vybudováním zvýšených přechodů pro chodce na TII/243 u zahradnictví, u večerky naproti zastávce autobusů, u restaurace Katran, u samoobsluhy před Divadlem kouzel, před Selským dvorem a u benzinové pumpy. Dále také na silnici do Hovorčovic u restaurace U Musilů, kde jsou rizika pro přecházející děti také značná.

2. Instalací světelných semaforů na místech s největšími riziky pro chodce – tzn. zejména u kapličky směrem na Měšickou ulici, dále u Večerky naproti autobusové zastávce (místo nedávné kolize vozidla s dítětem) a před zahradnictvím.

3. Projednalo urychleně s příslušnými orgány zákaz vjezdu nákladní dopravy do obce a důsledně prostřednictvím místní policie tento zákaz kontrolovalo.

4. Zahájilo intenzivní jednání s Ministerstvem dopravy o výstavbě přímého sjezdu na obchvat obce z D8 (petici obdrží také příslušné orgány MD).

Na zásadní problém – úzké hrdlo, které tvoří křižovatka I/9 s dálnicí – Líbeznice upozorňují dlouhodobě. Předseda dopravního výboru obce Jan Vondráš už při projednávání obchvatu žádal o současné vyřešení tohoto problému. Další jednání s ŘSD se rozběhla ještě před zprovozněním obchvatu letos na jaře. A aktivita obce neutichá.

Konkrétních kroků k dalšímu zklidnění dopravy udělala obec v poslední době hned několik:

Co už se stalo:

  • dohoda o základní úpravě křižovatky D8 a I/9 u Zdib a tlak na co nejrychlejší přestavbu mimoúrovňového křížení s důrazem na vybudování bypasu kruhové křižovatky a samostatné sjezdové rampy ve směru od Prahy – úprava křižovatky byla realizována v listopadu 2011, zahájen byl proces EIA pro komplexní úpravu mimoúrovňového křížení,
  • billboard na D8 a informační cedule na silnici I/9 – od července do září,
  • jednání se zástupci MD o posunu placeného úseku od Zdib až k hraničnímu přechodu – od 1. ledna 2012 bude dálnice D8 zpoplatněna až od sjezdu Zdiby (směrem k hraničnímu přechodu),
  • jednání se všemi zúčastněnými institucemi o změně dopravní situace v centru obce Líbeznice s jednoznačně pozitivním výsledkem –
    po dokončení obchvatu se klíčová část nynější I/9 v úseku od Katranu k obecnímu úřadu stane místní komunikací a silnice 2. třídy II/243 bude vedena od Prahy směrem k mimoúrovňové křižovatce na obchvatu,
  • nové dopravní značení zakazující vjezd nákladním automobilům vyjma dopravní obsluhy – projekt je hotov, značky budou osazeny do Vánoc,
  • příprava projektu úprav komunikace I/9 na Mírovém náměstí včetně dvou zvýšených přechodů pro chodce (viz nákres).

O dalším postupu rozhodovalo i za přítomnosti zástupců petičního výboru zastupitelstvo obce při svém prosincovém jednání. Výsledkem je následující harmonogram kroků a opatření.

Do konce roku 2011

  1. Základní projednání navrhovaného dopravního řešení na Mírovém náměstí s odborem dopravy MěÚ Brandýs nad Labem-Stará Boleslav jako příslušným silničním úřadem a s Policií ČR – úprava zahrnuje dva zvýšené přechody v oblasti Mírového náměstí.
  2. Prověření reálnosti a efektivity dalších čtyř opatření:
  • zvýšené přechody u restaurace U Musilů v ulici Hovorčovická,
  • zvýšené přechody U Mazlíčka v Mělnické,
  • přechod pro chodce s provozem řízeným světelnou signalizací na Mělnické ulici v blízkosti zastávky Líbeznice I,
  • přechod pro chodce s provozem řízeným světelnou signalizací na Mělnické ulici v blízkosti zastávky Líbeznice II.
  1. Otevření veřejné diskuze ohledně dopravních opatření na území obce Líbeznice.
  2. Osazení billboardu na ATS „U Papričů“ s informací o posunu zpoplatnění dálnice.

Leden 2012

  1. Zahájení všech nezbytných správních řízení pro co nejrychlejší realizaci dopravních opatření na Mírovém náměstí a uzavření dohod se správci sítí.
  2. Projednání doporučených dopravních opatření v ZO.
  3. Zahájení projektové přípravy pro doporučená a ZO schválená dopravní opatření (zvýšené přechody a semafory).
  4. Příprava dotační žádosti pro obnovu dopravního hřiště v obci jako důležitého nástroje pro kvalitnější prevenci dopravních nehod.
  5. Jednání s ŘSD o možnosti rozfázování úpravy křižovatky D8 a I/9 u Zdib s časovou preferencí bypassu kruhové křižovatky.
  6. Jednání s představiteli MČ Praha 8 Březiněves ohledně výstavby přechodu řízeného světelnou signalizací na území MČ Březiněves a ohledně dohody o vzájemném neblokování záměru úpravy křižovatky D8 a I/9 u Zdib a obchvatu MČ Březiněves.

Do konce května 2012
 

  1. Realizace komplexní úpravy komunikace v oblasti Mírového náměstí.

Do konce srpna 2012
 

  1. Realizace ostatních schválených dopravních opatření.
  2. Úprava dopravního hřiště v areálu škol.


Pro infomaci - kdo se o co stará aneb rozsah kompetencí:

  • dálnice a silnice I. třídy (tedy D8, silnice I/9 včetně investice do obchvatu Líbeznic) – stát prostřednictvím ŘSD,
  • silnice II. a III. třídy (tedy II/243, ulice Mělnická až po Katran, Družstevní, Nádražní, Hovorčovická, Měšická) – Středočeský kraj prostřednictvím SÚS,
  • místní komunikace – obec.

Soubory ke stažení

Komentáře

Já bych udělala z náměstí pěší zónu a tím bych znemožnila průjezd obcí. Tím by byl problém vyřešen :-)

Nedovedu si představit, že by zákaz vjezdu všem autům (vyjma rezidentů) mohl někdo myslet vážně. V mém optimismu (že to byla jen legrace) mě utvrzují další úvahy přispěvatele: těžko přeci mohu současně napsat "nákladní auta tu už nejezdí" a "obchvat je prakticky na nic". Tak si jen přeji, aby nás, Líbeznické, i v tomto roce pánbůh při duševním zdraví zachovati ráčil.

Já nevím, jak se konkrétně projevil obchvat v dolní části obce, ale v horní se toho nezměnilo mnoho - aut zde jezdí ve špičkách o trochu méně a nemyslím si i tak, že obchvat pomohl z obce dostat auta jiná, než nákladní. Povolení jenom pro residenty se samozřejmě dá obejít výjimkou, třeba pro ty, co obce dojíždějí a nebo plošně pro obyvatele okolních obcí - jako tomu bylo, když se rekonstruoval most na silnici u Obecního úřadu, či například na OP - jen návrh na to, jak dostat auta z obce.
Jinak jenom doplním mojí reakci o to, proč je u kostela směrem od Prahy cedule o tom, že rovně (k divadlu) je zákaz vjezdů kamionů, když už ten zákaz je od Prahy - tudíž není toto značení zbytečné?
Jinak stále se nevzdám toho, že obchvat - alespoň v horní části obce - nesplnil očekávání. Zároveň ale chápu to že pokud je do obce příjezd po kvalitní silnici z obou stran, tak to asi ani nijak vyřešit plnohodnotně a bez aut nejde - protože pro OA je to prostě po obchvatu dále a to nepočítám ještě kolony u kruhového objezdu ve Zdibech....

Ještě dodám než začnu být pranýřován, že onen zákaz vjezdu může být třeba jenom od kostela k OÚ, tedy tam, kde má být podle nového označení pouze místní komunikace - tím se ale opět moc nevyřeší doprava v horní části obce. Nezbude nám tak nic jiného, než čekat a ono se to časem uklidní - jen jsem si po letech ve smogu a v opravdových kolonách myslel, že všechny auta zmizí jako mávnutím kouzelného proutku, což je asi způsobenou mou mládeneckou naivitou.

Potíž je s fungováním úředníků. Když člověk používá selský rozum, dojde mu, že je potřeba zároveň vybudovat obchvat včetně sjezdu z D8 a zrušit poplatek ke Zdibům. Bohužel úředníci myslí v tabulkách a předpisech, takže nejprve udělají obchvat a pak řeší to, kde co hoří.
Říká se: Zvyk je železná košile. Dlouho i po vybudování sjezdové rampy z dálnice, budou řidiči zvyklí jezdit přes Líbeznice. Pokud k vybudování rampy nedojde, tak stát vyhodil půl miliardy za obchvat z okna.

Dobry den, bydlim v Basti, a Libeznice je nase "strediskova" obec, mame tam postu, deti chodi do skoly, vyuzivam obchody. Takze nezapomente, ze je hodne jinych obcanu,kteri v Libeznicich sice nebydli, ale jezdit do nich musi.

Proč neudělat rovnou do obce zákaz vjezdu všem aut, vyjma rezidentů? Když bude nově D8 zadarmo v obou směrech, tak by to mělo jít. Do té doby se totiž nic nezmění, protože osobní auta stále budou jezdit přes obec, protože to je levnější (jet dále přes D8 se jim prostě nevyplatí). Z uvedených návrhů je dobře, že půjde velmi omezeně projet obcí jako doposud - tedy že hlavní, bude nově směrem na Zdiby. Jinak nelze než se všemi body petice souhlasit - myslím si, že jediná možnost, jak auta "vyhnat" z obce, je udělat ony vyvýšené přechody pro chodce, které velmi cestu zpomalí, takže poté opravdu budou řidiči jezdit jinudy - po obchvatu. Nákladní automobily sice přes obec už prakticky nejezdí, ale i přes to se v horní části nic nezměnilo, protože osobních aut neubylo - je škoda, že ten obchvat je prakticky na nic.