Budou mít kam chodit děti do školy?

Ilustrační obrázek do seznamu nebo pro pouták

Po dramatickém zvýšení zájmu o líbeznickou školu v posledních letech vyvstal znovu problém nedostatečné kapacity. Vyřešit by jej měla nová budova pro 500 dětí.

Zastupitelé Líbeznic a okolních obcí, řeší od jara, jak zajistit potřebnou kapacitu pro děti z celého území. Mnoho let zpět se do líbeznické školy hlásilo z celého spádového obvodu školy kolem 50 procent dětské populace. V posledních dvou letech zájem skokově vzrostl až na letošních 98%. Demografické prognózy správně předpověděly nárůst počtu dětí v území. Takové zvýšení zájmu ale předpovědět nemohly. „Na jedné straně nás to samozřejmě těší. Je to vizitka školy. Na druhou stranu ale musíme řešit nový kritický nedostatek místa,“ vysvětluje ředitelka školy Ivana Pekárková.

Kvůli řešení kritické situace svolal starosta Líbeznic na září dokonce historicky první společné jednání zastupitelstev obcí spádového obvodu školy. Při něm Martin Kupa představil možnosti, jak krizovou situaci řešit. Z rozsáhlé diskuse vzešlo jako nejschůdnější byť velmi komplikované řešení vybudovat v Líbeznicích v nejkratší možné době novou budovu pro 500 dětí a v horizontu pěti let vybudovat kompletní novou devítiletku v některé ze sousedních obcí. Ukázalo se, že nejblíže by k tomu mohla mít Bašť. Nová kapacita 500 míst je pro Líbeznice jasným limitem jak kvůli stávajícímu zázemí tělocvičen, tak samozřejmě také kvůli dopravě a parkování.

Hned druhý den po společném jednání obecních samospráv vyhlásila obec Líbeznice architektonickou soutěž na návrh nové budovy školy. Předmětem zadání nebyl jen objekt pro 20 nových tříd, ale také kapacitní kuchyň s jídelnou pro celou školu, dostatečné dopravní napojení a dostatečně velké parkoviště. Zároveň se měli architekti vypořádat s tím, aby byla nová škola co nejlépe propojena se stávajícími školními objekty a bylo ji možné po 15 až 20 letech s co nejnižšími náklady přestavět na byty s pečovatelskou službou či jiný podobný druh bydlení pro seniory.

Své návrhy do soutěže poslaly celkem 4 architektonické ateliéry. Ve středu 8. listopadu se v Líbeznicích sešla porota, která návrhy vyhodnotila. Mezi porotci byli architekt a publicista Adam Gebrian, významný český architekt a vedoucí Ateliéru architektonické tvorby AVU prof. Emil Přikryl a také obecní architekt Jan Hájek. Důležité místo mezi porotci měla také ředitelka školy Ivana Pekárková.

„Hlasování poroty bylo ve výsledku jednoznačné. Shodli jsme se, že nejlepší návrh předložil ing. arch. David Grulich. Inspiroval se zjevně Rondelem a rozhodl se uzavřít celý areál školy na východní straně také kruhovým objektem – ovšem s mnohem většími rozměry,“ shrnul výsledné hlasování poroty starosta obce Martin Kupka.

Podle slov profesora Emila Přikryla naplnil vítězný návrh jednoznačně nejlépe všechny požadavky. „Po architektonické i funkční stránce mě práce začínajícího architekta Davida Grulicha přesvědčila. Ze všech uchazečů zasadil nový objekt také nejlépe do terénu a dobře vyřešil i napojení na stávající objjekt školy. Mohla by to být dobrá stavba,“ shrnul stručně Emil Přikryl.

Soubory ke stažení

Fotogalerie

Komentáře

Dobrý den,

chápu nutnost řešení nedostatku kapacit a vítám aktivitu.

Mám dvě výhrady, otázky.

Moje hlavní výhrada je k průjezdné komunikaci vedoucí přes vznikající developerský projekt U Líbeznické školy. Rozumím, že kvůli dopravě je nutné vyřešit odbavení přijíždějících aut. Ale přes tento projekt? Dle této diskuse je u stávající školy dopravní zácpa a auta popojíždění již nyní kolem školy ve špičce krokem. Jak je k takovému počtu aut uzpůsobena komunikace vedoucí tímto projektem? Ta silnice není ani rovná, ale vede do "esíčka". Dle mé osobní návštěvy jsou komunikace velmi úzké na to, aby byly schopné pojmout velký obousměrný provoz. Jsou ze zámkové dlažby, která není pro velký provoz nejvhodnější, pokud nemá perfektně provedené podloží, může se propadat. Co se stane, až bude někdo z obyvatelů projektu na této ulici parkovat, to si ani nedovedu představit. Pokud tam bude zácpa, tak ani obyvatelé nebudou schopni odjet od domu.

Ptám se proto, že jsem budoucím majitelelem jednoho z domů a představa každodenního "parkoviště" před domem a nemožnost odjet se nám vůbec nelíbí. Hádám, že nebudu sám.

Existuje i jiná varianta, kdy auta nepojednou přes projekt?

Menší je - nevím, zda to nebylo zadání, ale přízemní stavba plýtvá již omezeným místem, které by šlo využít na infrastrukturu - parkoviště a třeba právě na odvedení aut pryč od školy.

Děkuji za odpověď.

Vážený pane Jirovský,

dopravě by měla dominantně ulevit nová parkovací místa u nového objektu. Nechali jsme ještě upravit dopravní řešení tak, aby před novou rezidenční výstavbou vznikla malá kruhová křižovatka. Chceme vytvořit podmínky, aby pro řidiče bylo co nejjednodušší se otočit a vrátit zpět na Měšickou ulici. Cíl je jakékoli ranní zácpy eliminovat. Část rodičů z obcí na sever od Líbeznic budou moci využívat i novou komunikaci v nové zástavbě. Ze současných zkušeností víme, že je období dopravní špičky časové omezené na čtvrthodinu před osmou hodinou. Navíc bude škola sloužit jistě i rodinám v nové zástavbě. Snažíme se už teď vytvořit co nejpohodlnější podmínky pro autobusovou dopravu. Posilujeme zvláštní školní spoje. Snažíme se zkrátka všemožně zmenšovat nápor individuální automobilové dopravy. Autobusová doprava přes novou rezidenční čtvrť vedena nebude. Projektanti nové výstavby rodinných domů už vědí, že se na jejich komunikaci bude napojovat obslužná komunikace školy.

Jiné dopravní řešení opravdu dostupné není. Věřím, ale že nebude výrazně zatěžující pro obyvatele v nové výstavbě. Konečně s podobnou situací se museli vypořádat i obyvatelé domů v okolí Měšické ulice.

Děkuji mnohokrát za pochopení

Martin Kupka

Dobrý den,

děkuji za odpověď. Snad se mi podaří dostat se na čtvrteční prezentaci projektu. Bude ukázána i ta "nová" kruhová křižovatka? Nebo ji vyvěsíte i zde na webu?
Jak jsem psal úvodem, zcela chápu nutnost takové výstavby i to, že škola bude/může sloužit i nám. Má obava směřovala primárně k té komunikaci vedoucí novou zástavbou.

Děkuji.

Je úžasné sledovat, jak se obec rozvíjí a ubírá velmi správným směrem. Již dnes je stávající Líbeznická ZŠ velmi atraktivní, není pochyb o tom, že kvalitativně předčí i městské školy v Praze. Ačkoliv na úkor dopravy, přijde nová budova vhod, navíc soudě podle návrhu, zapadá nový rondel do komplexu celé školy. Je skvělé, že se počítá i s demografickými ukazateli a možnosti změny využití budovy. V tomto ohledu je potřeba vyslovit velkou pochvalu vedení obce za přístup k rozvoji obce.

Dobrý den,
já považuji vybraný projekt za velice povedený a obecně podporuji veškeré úsilí představitelů obce řešit složitou situaci zajištění základního vzdělávání v obci.
Rondel i sportovní halu považuji za chlouby Líbeznic a věřím, že i nový pavilon školy bude jejich povedeným sourozencem.

Děkuji

Dobry den, jestli to cele dobře chápu, tak vlastne Libeznice timto navysovanim kapacity skoly navysuji uz tak neúnosnou dopravu v obci a kolem obce. Toto bude ztahovat další auta z přilehlých obci k nam. V cem je to pro nas uzitecne? Nemely by si okolni obce resit spolence sami a jinak? Například vystavbu skoly v jiné obci. Ne u nas. Pan starosta u nas porad resi dopravu v obci, ale těmito kroky jako je zvysovani kapacity skoly a další a další vystavba novych domu se doprava zvýšila uz neunosne.

Dobrý den Míšo,

líbeznická škola působí jako spádová od doby, kdy vznikla. Bylo to tak dokonce ještě před otevřením nynější hlavní budovy v roce 1956. V roce 2003 a 2004 uzavřela obec smlouvy o školském obvodu s okolními obcemi. Znovu je pak aktualizovala v roce 2010 a 2014 v souvislosti se stavbou Rondelu. Ty smlouvy platí a vyplývá z nich ať chceme, nebo nechceme závazek Líbeznic děti z okolí do školy přijímat. Se zastupiteli okolních obcí jsme jednali naposledy v září. Z diskuse vzešlo, že spolu s Líbeznicemi zkusí novou plnohodnotnou školu postavit ve výhledu pěti let obec Bašť. Byla by tedy další obcí po Hovorčovicích, kde vznikne nová kapacita pro základní vzdělávání. Bohužel musíme při řešení nedostatečné kapacity promýšlet i časové hledisko. Nový objekt potřebujeme co nejdříve a není reálné, aby jinde vznikla škola dříve než ve zmíněném výhledu.

Intenzita dopravy je problém. Dobře si to uvědomujeme. Proto jsme také nejaktivnější v jednáních o přímé sjezdové rampě z dálnice D8, o kruhové křižovatce u Papričů či o tramvajové trati do Zdib. Mnohem větší problém představuje stále tranzitní doprava přes obec. U školy je dramaticky "těsno" hlavně před zahájením výuky. Už v 8.05 je tam znovu normální stav. Připravujeme dopis pro rodiče všech dětí ve škole, aby omezili individuální dopravu a posílali děti více na autobus. Podařilos se velmi dobře nastavit jízdní řády. Z žádné obce dnes nemají děti problém dostat se do školy veřejnou dopravou.

Možná teď žijeme v době, kdy je každou smlouvu a každý závazek snadné zpochybnit. To ale není směr, který bych chtěl v Líbeznicích podporovat. Pro mě je významnější priorita zajistit v Líbeznicích dostupné vzdělávání. Pokud totiž potřebnou kapacitu nezajistíme, dotkne se to i líbeznických dětí. Zákon bude totiž při zápisu ke všem dětem ze spádového obvodu přistupovat stejně a kritériem bude jen věk. Některá rozhodnutí opravdu snadná nejsou a mají i své záporné stránky.

Rád bych Vás ale pozval na veřejnou prezentaci soutěžních návrhů nové školy, která se uskuteční ve čtvrtek 7. prosince 2017 od 19 hodin v sále ZŠ a ZUŠ Líbeznice. Diskutovat samozřejmě budeme o pozitivních i negativních stránkách celého řešení.

S pozdravem

Martin Kupka

Ja nevim, ja fakt nevim. Navrh plne zapada to serie: oprava zdi u hrbitova- rondel- telocvicna atd… tedy z levnych material postavit a draze v budoucnu udrzovat.
Opravdu neni mozne pustit statnimu rozpoctu zilou a postavit neco co tu bude i za 5-10 let vypadat stejne a nebude potrebovat generalni opravu? Nebo opravdu myslite ze plevel vyrustajici v lete ze “zatravnene” strechy rondelu, pozinkove parapaty na nove opravene skole jsou vrcholnym materialovym a technickym provedenim?
Opravdu neni mozne navrhnout neco kde nebudou pouzite levne cementovlaknite desky (o ktere se oprete nohou a prasknou, pocmarani nejde umyt)? Tedy mame na skolach brizolit, zacernaly dreveny obklad a ted vyzkousime desky ktere jsou na Lidlu ve Zdibech. Super.
Opravdu neni mozne navrhnout neco kde bude propojeni stare a nove budouvy krytou chodbou (protoze neni nic lepsiho nez upocene deti prebihajico z telocviku v -10C)?
Opravdu neni mozne navrhnout neco “nekruhoveho” ? A inspirovat se treba ZS v Cakovicich 250 deti, 10 trid, 110 mio. Nebo ZS v Ricanech 540 zaku, 18 trid, 376 mil? Obrazky na googlu.
Opravdu jen 4 navrhy? Na dostavbu ZS v Ricanech prislo 53 ! navrhu, na dostavbu ZS v Odolene vode 10 navrhu.

To neni utok na osobu starosty! Diky nemu se v obci aspon neco realizuje a budiz za to veleben. Jen bych rad vyprovokoval diskuzi nad necim co nebude stat 5 mio ani 50 mio a bude v obci na naporad. A mozna oslovil zkusene architekty a porovnaval vice navrhu. Protoze tento mi tedy jako nejlepsi nepripada ….
Diky
Martin

Zdravím Vás, Martine,

děkuji za další názor do mozaiky. Neznám jiný lepší způsob, jak se dostat ke kvalitním projektům, než je architektonická soutěž. Souhlasím s Vámi, že je jiné vybírat ze 4 návrhů a z 10 návrhů. Pořád je to ale výběr a navíc výběr s opravdu renomovanými porotci.

V Líbeznicích se nestaví z nekvalitních laciných materiálů. To bychom si dávno přečetli v recenzích našich staveb v odborné literatuře. Nic takového tam ale nestojí. Každý investor musí ale hledat kompromis. Nikdy jsme státnímu rozpočtu nepustili žilou a nemohli bychom to ani udělat. Nevidím v tom nic zaručeně pozitivního. Navíc se na každé investici musíme sami podílet. U stavby za 130 miliónů korun je podíl obce 40 miliónů korun. I to je obrovské číslo s ohledem na naše možnosti. Pokud by měl nový objekt stát 376 milionů korun, museli bychom někde najít 112 miliónů korun. To je úplně mimo naše možnosti. Nestálo by pak prostě nic a nevím, kam bychom potom poslali stovky dětí školou povinných a jejich rodiče.

O propojovacím krytém krčku mezi budovami jsme už před zadáním soutěže intenzivně diskutovali s učiteli. Přiklonili jsme se nakonec k tomu, že takový prvek nebudeme požadovat. Důvodem nebyly jen investiční, ale také provozní náklady. Vyhodnocovali jsme i zkušenosti z jiných škol pavilonového typu.

Stavět dobře a úsporně nepokládám za neřest, ale spíš za správnou cestu. Projekty jiných škol sleduji a snažím se také poučit a dobré zkušenosti uplatnit i v Líbeznicích.

S pozdravem

Martin Kupka

Diky se sdileni Vaseho nazoru a opravdu si myslim ze pro obec delate spoustu veci. Ale ja v tomo konkretnim navrhu vidim neco jineho. 2 otazky – proc stavime dalsi skolu my v Libeznicich a “platime” ji ostatnim obcim a kdyz uz tedy stavime proc stavime to co stavime.
1. Dusledne jsem prosel zapisy ze zasedani okolnich obcich a a predevsim Baste. Nenasel jsme nic co by indikovalo ze obce jsou si vedomi problemu s ZS a chteji ho resit. Predevsim zarazi ze obec Bast na zasedanich ANI JEDNOU nejednala o problemu a nedej boze snad i planovala nejakou ZS postavit. Pouze co udelala je ze z penize na architektoktonickou soutez na ZS prevedla na neivesticni zamer …rozumej …zkonzumovala. Obec se nema ke stavbe ZS a dovedu odhadnout co bude vysledkem. Za 3 roky budeme stavet v Libeznich dalsi, v poradi 3 pristavbu s oduvodnenim “kam bychom potom poslali stovky dětí školou povinných a jejich rodiče”. Myslim ze Libeznice jsou aktivni ale se spoustou kompromisu tam kde aktivni byt nemusi. Utracime penize ktere nemame za neco co nepotrebujeme.

2. V navrhu pristavby vidim promarnenou sanci postavit neco s kvalitnim osvetlenim, dostatecne velkou satnou (proboha 250 deti na satnu o velikosti 15*9m, opravdu?), skolni knihovnou atd. Vzdyt stavime pouze kmenove ucebny! Poslednich 10 let v Cechach nebyla postavena pristavba ZS ktera by mela pouze kmenove ucebny, ktera by nemela zastresene spojeni s hlavni budovou, ktera by byla “bungaloviteho typu”. Skoly v ramci pristaveb ZS stavi: 3D tisk ucebny, odborne ucebny (chemie, fyziky,…), jazykove ucebny, pracovni dilny a co vic .. 2-3 garzonky pro ucitele. Nenaflakaji jen 20 kmenovych uceben, kdy polovina z nich ma okna na sever a vyhled na budouci elektricke vedeni a koleje rychlodrahy.

Vidim v tom spokojenost s malem a rezignaci na prumernost. Vysledkem budiz lacina, odflaknuta skola typu “prasecak”. Diky, nelibi se mi. Chci videt a porovnavat vice navrhu ...
Martin

http://www.skolabrezany.cz/novinka/b-mame-novy-skolni-pavilon-b-2/
http://www.s-projekt.cz/cz/reference/skolstvi/zakladni-skola-ricany/
http://www.mparchitekti.cz/nebytove-stavby/zakladni-skola-dr-edvarda-ben...
https://www.cka.cz/cs/souteze/vysledky/odolena_voda091022
https://www.cka.cz/cs/souteze/vysledky/dostavba-zakladni-skoly-roztoky-u...

Stránky