Budou mít kam chodit děti do školy?

Ilustrační obrázek do seznamu nebo pro pouták

Po dramatickém zvýšení zájmu o líbeznickou školu v posledních letech vyvstal znovu problém nedostatečné kapacity. Vyřešit by jej měla nová budova pro 500 dětí.

Zastupitelé Líbeznic a okolních obcí, řeší od jara, jak zajistit potřebnou kapacitu pro děti z celého území. Mnoho let zpět se do líbeznické školy hlásilo z celého spádového obvodu školy kolem 50 procent dětské populace. V posledních dvou letech zájem skokově vzrostl až na letošních 98%. Demografické prognózy správně předpověděly nárůst počtu dětí v území. Takové zvýšení zájmu ale předpovědět nemohly. „Na jedné straně nás to samozřejmě těší. Je to vizitka školy. Na druhou stranu ale musíme řešit nový kritický nedostatek místa,“ vysvětluje ředitelka školy Ivana Pekárková.

Kvůli řešení kritické situace svolal starosta Líbeznic na září dokonce historicky první společné jednání zastupitelstev obcí spádového obvodu školy. Při něm Martin Kupa představil možnosti, jak krizovou situaci řešit. Z rozsáhlé diskuse vzešlo jako nejschůdnější byť velmi komplikované řešení vybudovat v Líbeznicích v nejkratší možné době novou budovu pro 500 dětí a v horizontu pěti let vybudovat kompletní novou devítiletku v některé ze sousedních obcí. Ukázalo se, že nejblíže by k tomu mohla mít Bašť. Nová kapacita 500 míst je pro Líbeznice jasným limitem jak kvůli stávajícímu zázemí tělocvičen, tak samozřejmě také kvůli dopravě a parkování.

Hned druhý den po společném jednání obecních samospráv vyhlásila obec Líbeznice architektonickou soutěž na návrh nové budovy školy. Předmětem zadání nebyl jen objekt pro 20 nových tříd, ale také kapacitní kuchyň s jídelnou pro celou školu, dostatečné dopravní napojení a dostatečně velké parkoviště. Zároveň se měli architekti vypořádat s tím, aby byla nová škola co nejlépe propojena se stávajícími školními objekty a bylo ji možné po 15 až 20 letech s co nejnižšími náklady přestavět na byty s pečovatelskou službou či jiný podobný druh bydlení pro seniory.

Své návrhy do soutěže poslaly celkem 4 architektonické ateliéry. Ve středu 8. listopadu se v Líbeznicích sešla porota, která návrhy vyhodnotila. Mezi porotci byli architekt a publicista Adam Gebrian, významný český architekt a vedoucí Ateliéru architektonické tvorby AVU prof. Emil Přikryl a také obecní architekt Jan Hájek. Důležité místo mezi porotci měla také ředitelka školy Ivana Pekárková.

„Hlasování poroty bylo ve výsledku jednoznačné. Shodli jsme se, že nejlepší návrh předložil ing. arch. David Grulich. Inspiroval se zjevně Rondelem a rozhodl se uzavřít celý areál školy na východní straně také kruhovým objektem – ovšem s mnohem většími rozměry,“ shrnul výsledné hlasování poroty starosta obce Martin Kupka.

Podle slov profesora Emila Přikryla naplnil vítězný návrh jednoznačně nejlépe všechny požadavky. „Po architektonické i funkční stránce mě práce začínajícího architekta Davida Grulicha přesvědčila. Ze všech uchazečů zasadil nový objekt také nejlépe do terénu a dobře vyřešil i napojení na stávající objjekt školy. Mohla by to být dobrá stavba,“ shrnul stručně Emil Přikryl.

Soubory ke stažení

Fotogalerie

Komentáře

Vážený pane Martine,

především bych Vás rád pozval na veřejnou prezentaci všech soutěžních návrhů. Budete mít možnost diskutovat jak s členy odborné poroty, tak se samotnými tvůrci. Nejsem teoretik umění ani architekt, nejsem schopen tedy předložit autoritativní názor na kvalitu návrhu. Pokud jsem ale schopen se svými omezenými schopnostmi a zkušenostmi soudit, nepokulhává vítězný návrh nového školního objektu nijak za školními budovami postavenými v posledních letech v okolí Prahy. (Všechny Vaše odkazy jsem si prohlédl, podrobně jsem prostudoval vítězný návrh vydařené školy v Chýni a také osobně navštívil oceněnou stavbu školy v Dobřichovicích.) Nový líbeznický projekt vyniká nesporně citlivým zasazením do terénu a zapojením do celého areálu školy. Dobře je řešená i doprava. Zjevně i z těchto důvodů označila soutěžní komise jednohlasně návrh za nejlepší.

O vyjádření k prvnímu bodu jsem požádal starostku sousední obce Bašť Ing. Ivu Cucovou:

 

"Bašť zahájila diskuzi k výstavbě nové školy v obci v roce 2016. Na program zasedání zastupitelstva obce dne 27. června 2016 byl zařazen bod Návrhy řešení nedostatečných kapacit ZŠ a MŠ. Na základě závěrů z jednání nechala obec vypracovat Demografickou studii pro Bašť a okolní obce stávajícího školského obvodu i případně nově vytvářeného školského obvodu pro Předboj, Zlonín a Bašť. Výsledky demografické studie byly prezentovány na zasedání zastupitelstva obce dne 6. 2. 2017 (viz usnesení č. 2/031). Na jejich základě byly shromážděny informace o možných pozemcích pro umístění školy, proběhla jednání s jejich vlastníky o cenových představách a zároveň byly prověřeny možné zdroje financování. Tyto informace byly předány zastupitelům obce na zasedání dne 6. 3. 2017 (viz usnesení 6/032). Ceny pozemků se pohybují od 8 do 16 miliónů korun, územní plán obce umožňuje na tyto pozemky umístit stavbu občanské vybavenosti, tj. i ZŠ. Stavba ZŠ pro potřeby Baště by si vyžádala investici okolo 70 miliónů Kč, v případě vytvoření školského obvodu s dalšími obcemi by se jednalo o 100 miliónů Kč. Tyto odhadované částky se týkají výstavby pouze školy bez potřebné infrastruktury pro tělocvičnu a jídelnu atd. V současné době neexistují zdroje na financování takto významné akce. IROP, ITI i MF ČR financují pouze rozšiřování kapacit již existujících škol, nové školy mohou vznikat pouze v místech se sociálně vyloučenou lokalitou, kterou v obci ani v celém ORP Brandýs nad Labem – Stará Boleslav bohudík nemáme: Proto Bašť přivítala návrh na řešení výstavbou nových objektů v 1. etapě v Líbeznicích a ve 2. etapě v Bašti s tím, že se stále bude jednat o ZŠ a ZUŠ Líbeznice, tudíž o rozšiřování stávající školy. Úplná znění zápisů ze zasedání zastupitelstva obce Bašť jsou k dispozici na webových stránkách obce."

K pozámce o tom, že utrácíme peníze, které nemáme za něco, co nepotřebujeme připojuji jen několik věcných faktů:

  • Rondel - celkové náklady 43.263 tis. Kč z toho stát 30.743 tis. Kč, sousední obce 10.600 tis. Kč, Líbeznice 4.893 tis. Kč
  • Tělocvična - celkové náklady 39.535 tis. Kč, z toho stát 29.490 tis. Kč, Líbeznice 10.045 tis. Kč
  • Nástavba školy - celkové náklady 36.540 tis. Kč, z toho stát 26.057 tis. Kč, ostatní obce 7.030 tis. Kč, Líbeznice 3.453 tis. Kč

Celkem se tedy do škol investovalo v Líbeznicích v posledních letech 119.338 tis. Kč. Samotné Líbeznice zaplatily jen 18.391 tis. Kč. V letošním roce se navíc na projekty rozšíření kapacity škol podařilo zajistit pomoc kraje ve výši 9.900 tis. Kč. Výsledná získaná hodnota je pro naši obec nesporně mnohem větší.

K Vašemu druhému bodu: V příštím roce nás čeká modernizaci všech stávajících učeběn v hlavní budově školy a nezbytná kompletní rekonstrukce kabelových rozvodů. Vzniknou tak díky tomu kvalitní odborné učebny. Počítáme s tím, že ve staré budově zůstanou natrvalo třídy druhého stupně. Pokud bude naše dotační úsilí úspěšné, splatíme i tento historický dluh.

Na dispozicích nové budovy architekti ještě pracují. Poslední debata o provozních požadavcích proběhla s učiteli ve škole toto pondělí.

Věřím, že se na všechny další podrobnosti zeptáte při zmíněném veřejném jednání.

S pozdravem

Martin Kupka

 

Dekuji urcite rad prijdu, zajima mne proc dosli k tomu cemu dosli.
Martin

Vážený pane starosto, uvažovalo se někdy o zavedení školních autobusů, které by ráno vyzvedávaly děti z okolních obcí a svážely do školy tak, jak to například funguje v USA? Nebo je situace momentálně taková, že autobusy veřejné dopravy jezdí, ale rodiče je nevyužívají? Děkuji

Zdravím, ono to tak dnes vlastně funguje. Jízdní řády jsou sladěné tak, aby veřejná doprava dovezla děti k líbeznické škole ze všech směrů. Americké pojetí školních autobusů si bohužel nerozumí s českou legislativou. Museli bychom se stát jako obec i provozovateli autobusové dopravy a najít cestu, jak prostor školy rozšířit na palubu školních autobusů. Obec a škola by pak přebírala odpovědnost za dítě už s jeho nástupem do autobusu. Služba by pak musela být zpoplatněna jinak než jako běžné jízdné. Ubezpečuji Vás, že současná podoba jízdních řádů zaručuje dobrou dostupnost školy i bez nutnosti rodičovské taxi dopravy. Lámeme si hlavu s tím, jak to účinně předat rodičům našich školáků.

S pozdravem

Martin Kupka

A budeme k te skole letat vrtulnikem..to parkovani je bezmocne a lituji lidi v okoli skoly rano je tam fakt nemozne zaparkovat a stojime vsichni v zacpe do vsech smeru Brezineves a Neratovice a i na Zdiby vsude kolony a zoufaly rodice kteri stoji v kolonach od 7 15 hod do 8 15 hod nejde projet nikam..meli byste vymyslet v prve rade parkovani u skoly..

Dopravu a parkování před školou jsme za posledních několik let hodně změnili. Ještě před čtyřmi lety tam byla nezpevněná pláň plná výmolů a děr. V létě se tam prášilo. Za deště jste si mohli zaplavat v kalužích.

Stávající úprava včetně krátkého ramene pro rychlé zastavení (K+R) dokonce získala i ocenění za kvalitní dopravní projekt. Rok na to jsme ještě vytvořili nová parkovací stání při jižním vstupu do školního areálu. Ještě teď na podzim zkusíme rozšířit odstavné plochy podél Měšické ulice. Větší změnu přinese až nový projekt školy, který má zahrnovat další točnu pro autobusy a také parkoviště se stovkou míst. Na první školní den a rodičovské schůzky to stačit nebude. Běžnému provozu by se ale mělo ulevit. Uvažujeme také o tom, že by v každé budově školy začínala výuku v jiném čase - např. v jedné v 8.00 a ve druhé v 8.15. Obracíme se také na rodiče z okolních obcí, aby děti posílali do školy autobusem a nezatěžovali dopravu více individuální dopravou. Jen to znamená zvolit v zájmu zlepšení situace pro všechny jistou míru nepohodlí pro sebe. To je vždycky těžké. S ohledem na dramatický nárůst dopravy všude nás to ale nemine. Jak byste to řešila Vy?

Mě by zajímalo, zda 20 tříd bude stačit, když letos je 6 prvních tříd po 32 dětech, kde je řešení tělocvičen a je dost velká jídelna, aby děti neměly nařízeno, že mají na jídlo jen 10 minut. Myslelo se na jazykové učebny, odborné třídy jako je třída chemie a fyziky. Uvažuje se o nějakém prostoru pro družinu, která by byla víc než do třetí třídy? A hlavně myslelo se na to jak budovu využit za 10 let až opadne největší nápor dětí? A máte vůbec zjištěno, kolik je v okolí narozených dětí, jaká je pravděpodobnost počtu dětí do budoucna? Rondel stojí od roku 2015/2016 a už po prvním roce nestíhá kapacitou. Projekt je to hezký,ale jediný co z toho vidím je 20 tříd a k tomu nevyhovující jídelnu.

Víme, že do budoucna nebude stačit pro celý školský obvod 20 tříd. Nejsme ale schopni v Líbeznicích vybudovat větší kapacitu. Nových 500 míst je limitních například s ohledem na kapacitu stávajících dvou tělocvičen, které škola využívá. Jednáme s ministerstvy o krizovém řešení, kdy by v horizontu dvou let vznikla nová kapacita v Líbeznicích a v horizontu pěti let pak nová kapacita v Bašti. Čelíme nejen nárůstu počtu dětí. S tím jsme počítali při rozšiřování školy v předchozích letech. Novým a zcela nepředpovídatelným fenoménem je skokový nárůst zájmu o líbeznickou školu. Dříve se do Líbeznic hlásilo dlohoudobě z celého území od 40 do 60% dětské populace. Letos to bylo 98%. To je dvakrát víc. Právě to představuje zásadní důvod našich nynějších starostí. Nový objekt v Líbeznicích by zahrnoval novou kuchyni i kapacitní jídelnu. V novém objektu by se pak v mnohem pohodlnějších a důstojnějších podmínkách stravovali žáci tříd z hlavní budovy. V zadání architektonické soutěže jsme jako důležitý požadavek stanovili vhodné řešení dopravy včetně kapacitního parkování. Dalším kritériem pak byla možnost konverze budovy po opadnutí silných ročníků na byty s pečovatelskou službou či jiné formy sociální péče. Základní podklad pro všechny úvahy i samotné zadání soutěže tvořila demografická prognóza, kterou zadala loni obec Bašť a kterou Líbeznice nechaly v polovině letošního roku znovu zpřesnit. Zásadní roli hrály při přípravě zadání projektu požadavky školy a pedagogů. V novém objektu by se samozřejmě rozšířila i družina a vznikla nová kapacita pro dělení tříd při výuce jazyků.

Děkuji za odpověď, jen se ještě zeptám, kdy je v plánu výstavba a plánované dokončení stavby?

Je před námi pokus o další časový rekord. V létě příštího roku by stavba měla začít, abychom dokázali otevřít novou školu 1. září 2019. Je ale jasné, že v příštím školním roce (po 1. září 2018) budeme muset umístit patrně 6 tříd do provizorních prostor v Líbeznicích a dalších obcích. Přistupujeme k tomu jako ke krizovému stavu. Ve středu jsme vyhodnotili architektonickou soutěž. Hned jsem odjel na jednání na Ministerstvo financí a tentýž večer jsme už jednali s vítězem soutěže. Ve čtvrtek jsem pak jeli spolu se starostkou Baště Ivou Cucovou na Ministerstvu školství, mláděže a tělovýchovy.

Stránky