Mírové náměstí volá po úpravách

Ilustrační obrázek Mírového náměstí

Líbeznické Mírové náměstí by si zasloužilo úpravy. Jak by mělo vypadat v budoucnu? O tom se začíná diskutovat. Můžete se připojit.

Zprovoznění obchvatu obce v létě letošního roku a výstavba kanalizace otevírají velké téma úprav Mírového náměstí. Současné vedení obce už ve svém programovém prohlášení slíbilo, že se pokusí dát této důležité části obce novou tvář. K prvním úpravám bude výjimečná příležitost už letos na podzim. Kvůli výstavbě kanalizace je totiž bude nutné stejně rozkopovat. Výkop povede i středem parku proti kostelu.

Obrátili jsme se na mladého architekta Jana Flegla, který vzdělání i první zkušenosti získal ve francouzském Grenoblu, aby zkusil načrtnout, jak by Mírové náměstí mohlo vypadat. Zároveň jsme o první skicu nové vize náměstí požádali renomovaný architektonický ateliér Vyšehrad. Je to startovní vystřel k diskusi o budoucí podobě středu obce. První dějství této veřejné debaty se odehrálo na květnovém jednání zastupitelstva obce v pondělí 30. května.

Prohlédněte si oba návrhy v příložených souborech. Své názory a podněty můžete vložit přímo pod tento článek do nově otevřených komentářů.

Soubory ke stažení

Fotogalerie

Komentáře

Oh yes, much better! I like! Now it is little bit too simple, but with little tweaks it can be even <a href="http://roaringforkvehicles.com/ ">Cialis</a> dfaeta better. Good work

Sleduji právě probíhající diskusi a myslím si, že bude vhodné ji rozdělit na konkrétní témata.

Témata k diskusi:
- ideový záměr náměstí (pro koho, pro co a jakému účelu bude sloužit)
- vymezení budoucí plochy náměstí (i možné varianty)
- rozvržení plochy (parková část, volná prostranství, parkovací zóny, komunikace, … )
- řešení sklonu (schody, terasy, šikmé plochy, rovné plochy) + bezbariérový přístup
- nové zóny pro pronájem (terasy u divadla, ? u Katranu, novinový stánek, další nové)
- nová dominanta nebo v souladu se stávající dominantou obce (kostel)
- rozmístění zeleně (s ohledem na stávající vzrostlé stromy)
- rozmístění cest
- povrchy cest a volných prostranství
- vedení komunikace + označení přechodů (osobní a občasná nákladní doprava)
- vedení cyklostezek
- inventář (lavičky, umělecká díla, fontány, osvěžovala, pódia,…)
- veřejné osvětlení (pro komunikace, do parku a do volných prostranství)
- způsob údržby zeleně, cest a inventáře (včetně zimní údržby)
- provozní náklady
- technické přípojky – el., voda, odpad, plyn? (pro pořádání kult.společenských akcí)
- ostatní (nezařaditelná ve stávajícím členění

Navrhuji aby se stávající příspěvky rozdělily dle obsahu.

Přeji Vám všem pěkný den a těším se na Vaše další názory.

Prostým porovnáním návrhů docházím k přesvědčení, že návrh architekta Flegla je propracovanější, důslednější v řešeních, k chodu obce a jejích obyvatel vstřícnější. Dokonce snad i motivuje k pospolitosti místních. Pokud byste dali za pravdu studii Vyšehradu, stane se z náměstí, navzdory písemnému komentáři, jen okrasné parkoviště. Uprostřed zaparkovaných aut se lidé setkávat a potkávat nebudou.

Ani Vyšehrad ale neplánuje na náměstí parkoviště. Naopak počítá s tím, že by se před divadlem neparkovalo téměř vůbec a parkovací stání by se jasněji označila v prostoru za divadlem směrem k ulici Na Rybníčku. Nechci se ani jednoho z náčrtů předem zastávat, ale tohle bylo třeba upřesnit. Přijďte se zeptat ve čtvrtek 23. června od 18 hodin na obecní úřad samotných architektů, jak to mysleli. Martin Kupka

Obě navrhovaná řešení by byla přínosem pro stávající odpudivý vzhled centra obce. V časové tísni jsem je prolétl jen zběžně a tak jsem mohl něco přehlédnout. Chybí mi řešení toho, co na obci působí nejhůř:
1. Současnou dominantou náměstí není kostel ale strašlivě zmalovaná budova divadla. Hodila by se mezi mezi jarmareční boudy nebo k páně Kočkovým atrakcím na pouť. Jakákoli esteticky dokonalá řešení přilehlých prostor budou jen podtrhovat děsivou kýčovitost dominanty náměstí. Pokud má zůstat budova v tomto šokujícím provedení, bylo by vhodnější ušetřit za parkovou úpravu a fontány a místo nich osadit lochnesku, kolotoč a střelnici. Divadlo by mělo publikum přitahovat spíš kvalitou programu, než hyzděním obce.
2. Centrum obce tvoří skladiště šrotu a dalších sběrných surovin. Navazují stavební buňky použité jako provizorní obchody. Možná by stálo za úvahu řešit využití těchto prostor méně odpudivým způsobem při zachování poskytovaných služeb. Sběrné suroviny ale do centra rozhodně nepatří.
3. Obchvat uleví dopravní přetíženosti centra vesnice, ale jen o několik málo procent. Podle mého zběžného odhadu připadá na jedno auto přijíždějící od Zdib - Staré pošty, 8 aut přijíždějících od Březiněvsi a areálu bývalého Řempa. Takže z devíti aut projíždějících centrem v současnosti, po zprovoznění obchvatu ubyde jedno.

Nedělám si iluze, že by se v současné době našly prostředky pro napojení na obchvat i silnice od Březiněvsi a areálu bývalého Řempa. Takže jediným řešením, které by přispělo ke snížení dopravní zátěže, by bylo osazení dopravních značek "Zákaz vjezdu s výjimkou dopravní obsluhy" na všech vjezdech do obce. Převážná většina řidičů jinak bude i nadále volit kratší variantu cesty přes Březiněves a nebude mít důvod k použití obchvatu.

Děkuji vedení obce za snahu změnit stav obce tak aby lépe odpovídal jejímu názvu!

Nejprve jsem se seznamil s projektem arch. Flegla a tajne doufal, ze to druhe reseni bude lepsi. Neni. Vysehrad je horsi. Nechapu, jak se seznamili se zadavacimi podminkami, kdyz v dobe dokoncovani obchvatu neopomneli rozsirovat pruhy pro snazsi prujezd kamionu. Tam uz chybi jen heliport pred Katranem u Martina.... Chapu, ze uloha je tezka, predkove nam moc moznosti nenechali. Presto bych cekal neco, co do stredu obce pritahne obcansky ruch. Treba strediska sluzeb, ktera dnes zivori v bunkach okolo posty. Obec nema bankomat. To jsou vyznamne atributy toho, ze na "nove namesti" nekdo prijde. Jinak bych se nerad dozil kreativniho "dopackani" ve stylu uprav ulice K.H.Machy, kde i prujezd vozidla pro sber odpadku nebo odstraneni snehu je dokonala taskarice. Prosim zadne zalivy a pseudoklidove zony, ktere obec nema sanci ani uklizet.

Děkuji mnohokrát za názor. Ono to z těch náčrtů není patrné, ale ateliér Vyšehrad po konzultaci s projektanty dopravních staveb navrhl maximální možné zúžení stávající komunikace. Uzší asfalotvá cesta patrně možná nebude. Toto zúžení pokládám ale osobně za lepší variantu než kruhový objezd, který by zabral mnohem větší prostor. Vydlážděné pruhy pro vytočení kamionů jsou praktickým řešením. Pokud se tam neudělají, znamená to zpravidla jen průběžné poškozování trávníku, či svodidel. Souhlasím s Vámi, že náměstí ožívají, pokud tam lidé budou nacházejí a využívají služby. Při velikosti našeho náměstí je ale nereálné plánovat do jeho plochy jakákoli střediska služeb. Navíc obec nikomu nemůže diktovat podnikatelskou aktivitu. Cílem úprav náměstí by mělo být vytvoření na pohled hezké centrální části, kde bude možné posedět na lavičce, potkat se s přáteli, projít se s kočárkem a kde bude také prostor pro akce podobné tradičnímu Líbeznickému posvícení. Zapojte se ve čtvrtek 23. června 2011 do veřejné diskuse o nové podobě náměstí. Budete se moci ptát i samotných architektů na výhody a nevýhody jejich návrhů... Martin Kupka

První návrh architekta Jana Flegla mi připadá, že dělí prostor na "horní" a "dolní " náměstí. Využitelnost pro shromažďovací akce je asi menší. Ale celkově se mi líbí více. Vodotrysky by měly být asi kryté mříží v rovině plochy, aby se po jejich vypnutí dala plocha využít plošně.
Jaká je celoroční režie osvěžujících vodotrysků ?
Druhý návrh ateliéru Vyšehrad je konzervativnější a hrůzu ve mně vyvolává náčrt parkovacích stání kolem divadla. Zejména kolem terasy dělí necitelně prostor pro běžný provoz. Naopak řešení má ucelenější střední a dolní prostor a načrtává i systém jeho využívání při společenských akcích.
Oba návrhy jsou prvotními studiemi, a proto držím palce pro další postup k cíli hezkého centra obce.

Souhlasím s tím, že návrh je zajímavý. Zajímalo by mě však, zda se někdo zamýšlí nad tím, jak bude vypadat cesta až na konec Líbeznic směrem k čerpací stanici.
Chodníky jsou zde v hrozném stavu a silnice ještě v horším. Omítky a fasády stávajících budov jsou evidentně původní. Tato část obce je "šedá" a ošklivá.
Myslím, si, že stezka pro kola by měla pokračovat až nakonec obce. Domnívám se, že by to pomohlo ke spojení s okolím. Dospělí ani děti by nebyli nuceni jezdit po silnici mezi hustým provozem. Myslím, že úpravy chodníků a silnic lemované zelení a stromy, by pozvedly úroveň Líbeznic ať u žijících v místě, tak u projíždějících či náštěv obce.

Obec v součanosti dokončuje projekt sítě cyklostezek a chodníků. Pokusíme se pro něj získat evropské dotace. Pokud bychom byli úspěšní, podařilo by se vyřešit propojení cyklostezek na Bašť i na Měšice. Postavili bychom také nové chodníky-cyklostezky v samotném centru obce. Součástí této sítě je i vedení chodníků po obou stranách Mělnické ulice až po kapličku. V každém případě chceme ještě letos opravit chodník po levé straně Mělnické u autobusové zastávky Líbeznice II a vybudovat nový chodník ve Zdibské ulici. Martin Kupka

Stránky